Om du väljer e-faktura så skickas en elektronisk faktura till dig via din internetbank. När du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura.
Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura. När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen. Du måste regelbundet kontrollera hos din bank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning.
Anmäl/avanmäl e-faktura
Du anmäler e-faktura via din internetbank. Sök på "avfall" så kommer vi komma upp i sökresultatet.
För att avanmäla letar du upp avanmälan för elektronisk faktura i din internetbank. Där följer du instruktionerna för avanmälan.
Kombinera e-faktura med autogiro
Istället för att välja autogiro så kan du välja automatisk betalning av e-faktura. De flesta internetbanker har funktionen och är du osäker på hur man aktiverar den så kan du kontakta din bank för support.
Om du ändå föredrar autogiro så kan du ansöka om att dina elektroniska fakturor ska betalas med autogiro via länken i din Internetbank. Det innebär att du får en elektronisk faktura, men du behöver inte godkänna den. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen.
Vad händer om du missar att betala en e-faktura?
Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickas en påminnelse via Visma som sköter vår påminnelsehantering. En betalningspåminnelse kan komma att skickas elektroniskt om du har en digital brevlåda.
Vad händer om du byter bank
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Avfall & Återvinning Skaraborg.