Informera alla boende om de nya rutiner som gäller vid sortering av matavfall. Ni bör dokumentera vilka hyresgäster som har fått information. Dela gärna ut utrustning för matavfallsinsamling i samband med att ni informerar hyresgästen. I samband med starten är det viktigt med personliga kontakter. Exempel på hur man kan informera hyresgästen är att hålla informationsmöten för alla hyresgäster eller dörrknackning.
Som komplement till personlig information kan ni nå ut med information om vad som gäller via trycksaker, hemsida, anslagstavlor, nyhetsbrev, på hyresavier och i pärmar. Använd gärna ett vardagligt och direkt tilltal och undvik att vara för formell. Informationen ska vara tydlig och lättläst.
Tänk också på att informera om avfallshanteringen vid lägenhetsvisningar och lämna alltid påsar och påshållare för matavfallssortering med tillhörande information till nyinflyttade.
När någon flyttar in
Berätta alltid att ni sorterar matavfall när någon flyttar in. Lämna information i samband med kontraktskrivning. Kontrollera att det finns påsar och en påshållare i köket till lägenheten. Visa soprummet under inflyttningsdagen och försäkra dig om att den nyinflyttade förstår hur sorteringen går till. Avsätt tid för att visa hur man gör och besvara eventuella frågor. Det är enklast om det blir rätt från början!
Kvalitetssäkring
Det är viktigt att du kontrollerar hur sorteringen fungerar och att dina hyresgäster sorterar ut så mycket matavfall som möjligt och att de inte sorterar fel. Det innebär att du regelbundet behöver lyfta på locken till matavfallskärlen och kontrollera att det enbart är matavfall i tunnorna.
Informera om och om igen
Det finns mycket som du kan göra för att se till att allt fungerar som det ska. Tänk på att information är en färskvara. Upprepa den och uppdatera den! Både till nyinflyttade och boende. Och glöm inte att kontrollera att sorteringsutrustningen finns kvar vid lägenhetsbesiktning. Det är även viktigt att dina medarbetare känner till hur avfallshanteringen fungerar och vilka krav som ställs på sorteringen.
Återkoppling till hyresgästen
Uppmuntra och engagera, både i starten och efterhand. Undvik att styra och ställa. Beröm och tacka istället om det fungerar bra så stärks motivationen. Försök gärna att skapa en gemenskap hyresgästerna emellan, en ”vi-känsla” som ökar engagemanget och gör att alla känner sig delaktiga. Påminn gärna om de gör skillnad, att deras insats ger resultat. Det känns mindre krångligt att sortera avfall om man vet och blir påmind om att miljön mår bättre. Att deras rester blir biogas, värme och gödsel!
Affisch "Du sorterar väl matavfallet rätt?"
Här kan du hämta affischen i formaten A3 och A4 för utskrift:
Information om sortering av matavfall på olika språk
Arabiska
Kurmanji (kurdiskt språk)
Somaliska
Sorani (kurdiskt språk)
Engelska
Svenska och arabiska